De jaarlijkse beoordelingsgesprekken staan voor de deur. Als werkgever wil je je hiervoor tot in de puntjes voorbereiden. Wat een beoordelingsgesprek nu precies is, hoe je je voorbereidt en wat de beste tips en tricks zijn? Je leest het hier.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is een beoordelingsgesprek?
Tijdens een beoordelingsgesprek, wat stiekem hetzelfde is als een performance review, bespreek je de prestaties van je medewerker. Hierbij komen de doelen, sterke punten en ontwikkelingsgebieden van je co-worker aan bod. Tijdens dit gesprek, waarbij je resultaten bespreekt en feedback geeft komen ook andere zaken ter sprake. Denk aan salarisverhogingen, promoties en wanneer je werknemer het wel heel bond heeft gemaakt, zelfs ontslag. Een beoordelingsgesprek voeren is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden.
Verschil functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek
Inmiddels weet je dat je je tijdens een beoordelingsgesprek richt op de performance van je co-worker. Maar wat is dan het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek? Simpel. Tijdens een functioneringsgesprek focus je je nameijk op de prestaties en het behalen van de afgesproken doelen van je co-worker. Een functioneringsgesprek is niet verplicht, maar komt vaak toch een tot twee keer per jaar voor.
Verschil beoordelingsgesprek en andere gesprekken
Pff, beoordelingsgesprekken, functioneringsgesprekken, POP-gesprekken: wat moet je ermee? Tja, als werkgever heb je nu eenmaal heel wat te bespreken. Naast het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek zijn er nog meer verschillen tussen de gesprekken die je als werkgever voert. Kijk maar mee:
- Performance review. Oftewel, een beoordelingsgesprek. Hierin bespreek je, zoals je inmiddels weet, de doelen, sterke punten en ontwikkelingsgebieden van je medewerker. Dit doe je aan de hand van feedback.
- POP-gesprek. Ook wel een loopbaangesprek genoemd. Dit is een gesprek waarbij je de doelen en ambities van je medewerker op een rij zet. Vanuit hier stel je samen met je collega een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Ook een POP-gesprek is niet verplicht, maar vind vaak toch op (half) jaarlijkse basis plaats.
De gesprekken hebben dan wel veel met elkaar gemeen, toch worden ze niet vaak met elkaar gecombineerd. Why? Om zo de boodschap van elk gesprek gescheiden te houden. Bijvoorbeeld: je wilt de lage prestaties van je medewerker bespreken. Dit doe je in een beoordelingsgesprek. Later plan je een functioneringsgesprek in, waarin je bespreekt of er inmiddels vooruitgang is. Heeft je co-worker nog altijd moeite? Dan is het inplannen van een POP-gesprek handig. Hierin nemen jullie de tijd om ontwikkelingswensen te bespreken en een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen.
Beoordelingsgesprekken voorbereiden voor werkgevers
Om beoordelingsgesprekken te kunnen voeren als werkgever doorloop je een aantal stappen. Allereerst: het voorbereiden van je gesprek. Hiervoor regel je een aantal dingen, namelijk:
Stap 1: Gesprek inplannen
Tip van ons: boek een rustige ruimte voor een face-to-face gesprek. Dit zorgt voor een relaxte sfeer en meer ontspanning.
Stap 2: Belangrijke punten noteren
Je noteert de punten die je wilt bespreken. Denk aan opvallende situaties in het afgelopen jaar of behaalde resultaten, cijfers en andere data.
Stap 3: Beoordelingsformulier invullen
Met een beoordelingsformulier verdeel je scores over verschillende categorieën, zoals timemanagement en het nemen van initiatief. Dit maakt het beoordelen van je collega makkelijker. Neem dan samen het document door.
Stap 4: Vragen voorbereiden
Misschien roepen de punten op het beoordelingsformulier wel een aantal vragen op. Bijvoorbeeld bij slechte prestaties of een slecht timemanagement. Bereid daarom een aantal vragen voor. Hoe je dat doet, lees je verderop.
5 voorbeeldvragen voor een beoordelingsgesprek
Stel tijdens een beoordelingsgesprek verschillende vragen. Welke vragen dat zijn, ligt er maar net aan waar je het als werkgever met je collega over wilt hebben. Door vragen te stellen zorg je ervoor dat je medewerker zichzelf kan uitleggen. Bijvoorbeeld waarom diegene moeite heeft met verandering of samenwerking. Check onze voorbeeldvragen en doe er inspiratie mee op. Let wel op: de vragen gaan over de prestaties van je medewerker in het afgelopen jaar.
- Welk onderdeel van je functie vond je minder leuk om uit te voeren?
- Op welke prestaties ben je trots?
- In welke werkomgeving heb jij optimaal gepresteerd? (Thuis, op het werk of een andere locatie.)
- Hoe ging je dit jaar om met timemanagement?
- Is het je gelukt om gemaakte afspraken na te komen?
5 tips voor beoordelingsgesprekken voeren
De belangrijke punten en vragen zijn genoteerd; tijd voor het gesprek. Adem in, adem uit, dan helpen onze vijf tips voor evaluatiegesprekken voeren je op weg:
- Begin het gesprek positief. Bijvoorbeeld met een compliment. Ga vervolgens over in de sterke punten van je medewerker. Dit haalt de spanning uit de lucht.
- Bied constructieve feedback. Focus op gedrag en prestaties, niet op persoonlijkheid. Geef specifieke voorbeelden waardoor je medewerker de feedback beter begrijpt.
- Blijf rustig. Laat je niet leiden door emoties. Zowel werknemer als werkgever zitten per slot van rekening niet te wachten op een woede-uitbarsting tijdens een beoordelingsgesprek.
- Werk samen aan verbetering. Bespreek specifieke stappen die de medewerker kan nemen om zichzelf te ontwikkelen. Plan hiervoor een nieuw gesprek in, zoals een functioneringsgesprek, om de voortgang van je medewerker te monitoren.
- Sluit positief af. Het laatste wat je wilt is dat je medewerker met een knoop in de maag de ruimte verlaat. Eindig daarom positief en laat je co-worker weten dat je beschikbaar bent voor vragen en ondersteuning.
Key takeaways
- Een beoordelingsgesprek is een evaluatie van de prestaties van een medewerker.
- Tijdens dit gesprek bespreek je doelen, sterke punten en ontwikkelingsgebieden. Je behandelt ook eventuele salarisverhogingen, promoties of zelfs ontslag.
- Ter voorbereiding van een beoordelingsgesprek noteer je belangrijke punten en vragen, en vul je een beoordelingsformulier in.
- Een beoordelingsgesprek begin en eindig je positief.
- Geef tijdens het gesprek constructieve feedback, blijf rustig en denk samen na over de ontwikkeling van je medewerker.
Veelgestelde vragen
-
Wat bespreek je in een beoordelingsgesprek?
-
Welke vragen stel je bij een beoordelingsgesprek?
-
Wat zijn voorbeeldvragen voor een beoordelingsgesprek?
-
Is een beoordelingsgesprek wettelijk verplicht?
Een beoordelingsgesprek is een evaluatie van de prestaties van een medewerker, waarin je doelen, sterke punten, ontwikkelingsgebieden en andere zaken zoals salarisverhogingen, promoties en ontslag bespreekt.
Tijdens een beoordelingsgesprek of performance review stel je vragen over de prestaties van je medewerker van het afgelopen jaar.
Voorbeeldvragen voor een beoordelingsgesprek zijn: Welk onderdeel van je functie vond je minder leuk om uit te voeren? Op welke prestaties ben je trots? In welke werkomgeving heb jij optimaal gepresteerd? Check ons artikel voor meer voorbeelden.
Het voeren van een beoordelingsgesprek is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. Dit gebeurt vaak op jaarlijkse basis.